Aandacht voor én tijdens arbeidsongeschiktheid
- Jeltje

- 6 mei 2024
- 3 minuten om te lezen
Een re-integratietraject van een zieke medewerker is op het eerste oog een vrij formeel proces. Alle stappen die gezet moeten worden zijn wettelijk vastgelegd. Maar door alleen daar op te focussen kunnen werkgever en werknemer elkaar ongewild tijdens het proces uit het oog verliezen.
Uit ervaring weet ik dat dit snel kan gaan. Waar er voor de uitval van de werknemer nog een goede verstandhouding was kan dit na een ziekmelding soms al na een paar weken mis gaan. Onbegrip, ongeduld, werkdruk en zich niet gewaardeerd voelen zijn allemaal elementen die over en weer verwijdering kunnen veroorzaken. Dan kunnen alle formele stappen op tijd gezet worden, maar komen werkgever en werknemer toch steeds verder uit elkaar en soms zelfs tegenover elkaar te staan. En laat dat nou net niet de juiste positie zijn in een re-integratietraject.
Daarom is het belangrijk dat het formele proces en contact houden hand in hand gaan of dat zelfs het contact tussen werkgever en werknemer voorop gaat in het proces.
Samen werken aan re-integratie, elkaar blijven zien en horen.
Wat is nu een goede manier om contact te onderhouden? Tja…, dat is lastig. Daar is geen eenduidig antwoord op, omdat iedere situatie anders is. Iedere relatie tussen werkgever en werknemer is anders. Er kan sprake zijn van een jarenlang dienstverband waardoor er al jaren samengewerkt wordt en de werkgever bijvoorbeeld zelfs bij een werknemer thuis komt, maar er kan ook sprake zijn van een kort dienstverband waarbij er nog weinig contact is geweest tussen leidinggevende en werknemer. Ook de situatie van iedere zieke medewerker is anders. Misschien lukt het de werknemer om wat voor reden dan ook niet zelf om contact te houden of zit er frustratie of boosheid. Zo vergt iedere situatie een andere aanpak, maar zorg dat je als werkgever contact houdt met werknemer binnen de mogelijkheden die er zijn.
Re-integratie betekent letterlijk ‘weer laten functioneren’
Iemand weer laten functioneren lukt niet door stil te blijven zitten. Misschien een poosje om de gemoederen even te laten bedaren, maar uiteindelijk zal nagenoeg ieder proces in beweging moeten komen. Een goede relatie met de werknemer houden helpt om het proces in beweging te krijgen of te houden. Soms begint dat met een appje, een telefoontje of een kopje koffie. Het is zoeken was passend is. Dat klinkt lastig, maar als je daar als werkgever actief mee bezig blijft, wijst de praktijk vaak vanzelf uit wat past. Probeer met contact houden te starten zodra duidelijk is dat een werknemer langere tijd afwezig zal zijn door ziekte. Dat voorkomt een drempel en houdt de communicatie op gang.
Als er weken of maanden geen contact is geweest met de werknemer, dan zal dat een terugkeer voor de werknemer niet makkelijker maken. Het komt regelmatig voor dat werknemers een bakje koffie drinken bij werkgever heel moeilijk vinden als er al enige tijd nauwelijks contact is geweest. Te lang niets doen veroorzaakt dus een drempel.
Het contact onderhouden is onderdeel van het re-integratieproces. Het uiteindelijke doel van het proces zal meestal zijn dat werknemer terugkeert in de eigen functie of in een aangepaste functie. Om dat op de juiste manier te doen. is sturing vanuit de bedrijfsarts nodig. De adviezen van de bedrijfsarts zijn leidend in een re-integratietraject. Soms is het moeilijk om uit deze adviezen concrete acties te halen om stappen te kunnen zetten. Kom je er als werkgever niet uit? Laat het me weten, dan kijk ik mee naar de mogelijkheden die er zijn.
Zo kunnen we er met elkaar voor zorgen dat het voor iedereen beter werkt.

Opmerkingen